بازاریابی وظیفه همگانی در سازمانها

">

بازاریابی وظیفه همگانی در سازمانها

بازاریابی وظیفه همگانی در سازمانها
✍ #محمد_رضا_گیاه_پرور
۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۹
بیست سال پیش، دقیقا در خرداد ماه سال ۱۳۷۹ در کلاس درس استاد دکتر #میر_احمد_امیر_شاهی شرکت داشتم‌.ایشان تعریفی از #بازاریابی در آن سال ارائه کردند که هنوز که هنوزه در یاد و خاطره ام باقی مانده است:
✅ بازاریابی مجموعه عملیاتی است بمنظور پاسخگویی به #خواست_و_نیاز_مشتریان که‌از طریق #فرآیند_مبادله یا معامله صورت می پذیرد.
این تعریف سه بخش دارد
🔸مجموعه عملیات است: بازاریابی فقط بر عهده واحد بازاریابی نیست بلکه بر عهده همه ارکان یک سازمان است.
🔸پاسخگویی به خواست و نیاز مشتریان
🔸از طریق فرآیند مبادله یا معامله انجام می گیرد.
🟣 در ادامه توجه تان را جلب می کنم به نظر #دیوید_پاکارد #موسس_کمپانی_HP در مورد بازاریابی و هم چنین خاطره ای از #برایان_تریسی از #سمینار در #آی_بی_ام که در پی می آید
بازاریابی، وظیفه‌ای همگانی در شرکت
فرهنگ سازمانی شرکت‌های موفق به گونه‌ای است که همه واحدها و افراد، خود را موظف به رعایت اصول بازاریابی و تلاش برای جلب رضایت مشتری می‌دانند. به همین دلیل دیوید پاکارد، یکی از دو موسس شرکت HP معتقد است که بازاریابی، فقط وظیفه واحد بازاریابی نیست
🔴 برایان تریسی تجربه جالبی از این موضوع دارد:
یک بار که برای آی بی ام سمینار داشتم، فراموش کردم بپرسم که سمینار در کجا برگزار می‌شود. با این که خارج از ساعت اداری بود اما به دفتر مرکزی شرکت زنگ زدم و با کسی که تلفن را جواب داد، مشکلم را در میان گذاشتم. به من گفت در اسرع وقت اطلاعات لازم را به دست می‌آورد و به من اطلاع می‌دهد. در عرض پانزده دقیقه به من زنگ زد و تمام اطلاعات را به من داد. از او تشکر کردم و بعد گفتم حتما امشب تا دیروقت کار می‌کنی. جواب داد: البته که تا دیروقت باید کار کنم. من نظافتچی و سرایدار هستم. از او مجددا تشکر کردم و پرسیدم چگونه اطلاعات مورد نیاز مرا به دست آورد؟ گفت: در آی بی ام هر کسی که به تلفن جواب می‌دهد، حل مشکل با اوست. مارکتینگ آز

#فرانگر
#آموزش
#مشاوره
#کسب_و_کار
#بازاریابی_و_فروش

Please rate this

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه