طبقه بندی ایرادات مشتریان

">

طبقه بندی ایرادات مشتریان

به طور کلی تعداد متعددی ایراد وجود دارد که چند تا را برایتان بازگو می‌کنیم.

اگر بتوانید چگونگی مطرح شدن ایرادهای مشتری را طبقه بندی نمایید آن‌گاه اولین گام بررسی ایرادها را برداشته‌اید.

طبقه بندی ایرادات مشتریان : (۱ ) ایراد به کالا

چند نمونه از ایرادات مشتری به کالا (ارسال شده توسط مخاطبین کانال تلگرام https://t.me/franegar ) :

✅ایراد به تاریخ تولید

✅ایراد به تاریخ انقضاء

✅نوع بسته بندی

✅قیمت گران است

✅تعداد در هربسته زیاد است

✅تعداد در کارتن زیاد است

✅مجوز تولید ندارد

✅وزنش کم است

✅استاندارد ندارد

✅مجوز بهداشت ندارد

✅رنگ نامناسبی دارد

✅مشخصات فنی ندارد

✅بارکد کالا ندارد

طبقه بندی ایرادات مشتریان : ( ۲ ) ایراد به فروشنده

چند نمونه از ایرادات مشتری به فروشنده (ارسال شده توسط مخاطبین کانال تلگرام https://t.me/franegar ) :

✅فروشندگان قابل اعتماد نیستند

✅فروشنده آراستگی ظاهری ندارد

✅اطلاعات از محصولی که می فروشد، ندارد

✅با مشتری وارد مباحث سیاسی می شود

✅رفتارش با مشتریان مناسب نیست

✅حرمت خریداران را حفظ نمی کند

✅به محصولی که می فروشد خودش اعتقاد ندارد

✅عجول است سریع می خواهد بر خاتمه فروش بپردازد

✅شنونده خوبی نیست بعبارتی به نیازهای مشتری گوش نمی دهد

✅به مشتری سلام نمی کند

✅لبخند نمی زند

✅تمسخر مشتری و اینکه مشتری را ساده فرض می کند

✅تفاوتی میان مشتریان از لحاظ ارزش و حجم خرید قائل نیست

✅وارد حریم خصوصی مشتری می شود

✅عصبانی به نظر می رسد

طبقه بندی ایرادات مشتریان : ( ۳ ) ایراد به شرکت یا فروشگاه

چند نمونه از ایرادات مشتری به فروشگاه یا شرکت (ارسال شده توسط مخاطبین کانال تلگرام https://t.me/franegar ) :

  • عدم استفاده از نور و روشنایی کافی ،استفاده از رقص نورهای مزاحم و همچنین نبود تهویه مناسب.
  • وجود سر وصداهای دستگاه ها و تجهیزات فروشگاه.
  • عدم نظافت و پاکیزگی بخصوص در فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی.
  • نصب برچسب های نامتعارف نظیر(توقف بیجا مانع از کسب است).
  • نداشتن چیدمان کالاهای متناسب با بازار هدف و گروههای سنی( کالاهای مخصوص کودکان در قفسه های بالا گذاشته شود و یا کالاهایی برای افراد مسن در طبقات بالای فروشگاه قرار داده شود).
  • قرار دادن کالاها و چیدمان هایی که احتمال و خطر واژگونی دارد در مسیر رفت و آمد مشتری.
  • نداشتن فضای کافی برای رفت و آمد مشتریان در راهروهای فروشگاه.
  • انبار گردانی و نظافت فروشگاه در حین و اوج فروش و در حضور مشتری.
  • نداشتن طراحی و دیزاین متناسب با محصولات و فروشگاه.
  • نداشتن تنوع در کالاها.
  • تبلیغات بیش از حد که باعث خستگی چشمی و کاهش در قدرت تصمیم گیری مشتری می شود در محوطه و داخل فروشگاه.
  • نداشتن levels eyes و نداشتن لیست موجودی ها و قیمت‌ها برای مشتری.
  • نداشتن باشگاه مشتریان و در ارتباط نبودن مداوم و مستمر با مشتریان بخصوص برای فروشگاه های متوسط و بزرگ‌.
  • عواملی که گاها از جانب مدیریت شکل می گیرد و باعث تنش و تعارض بین پرسنل فروش و مشتری می شود (تغییرات سریع در مورد سیستم هدایا و تخفیفات)
  • تفاوت فاحش قیمت ها در صورتی که یک فروشگاه دارای چند شعبه می باشد.
  • مواردی که باعث اتلاف وقت و سردرگمی‌مشتری می شود مثل کم بودن تعداد صندوق های تسویه حساب و نیروهای آموزش ندیده فروش.
  • نداشتن راهی برای بررسی و پیگیری نظرات و انتقادات مشتری.
  • ندادن‌آزادی به مشتری (وارد فروشگاه‌ که می شود سوال پرسیده می شود که آیا می توانم کمکتان کنم.جواب مشتری :نه قصد خرید ندارم و فعلا فقط می خواهم بررسی کنم.
  • عدم شفافیت در برگزاری قرعه کشی ها و نحوه توزیع هدایا.
  • همچنین‌حل تعارضات و اختلافات سازمانی در حضور مشتری.
  • شوخی های غیر متعارف پرسنل فروش در محیط فروشگاه.
  • داشتن ویترینی یکنواخت ،همیشگی ،خسته کننده و بدون خلاقیت.
  • بی تفاوتی و گاها بی احترامی بعد از اینکه مشتری خریدش را انجام داد.
  • نداشتن سیستم پارکینگ هوشمند و مکانیزه بخصوص برای هایپرها و فروشگاه های زنجیره ای
  • استفاده از سیستم های کنترلی و نظارتی با حساسیت بیش از حد و خیلی بالا(نظیر گیت های سنسور دار که گاها برای وسایل شخصی افراد نیز هشدار می دهد و حراست مجبور به بازبینی و بررسی وسایل مشتری می شود.
  • استفاده از پیجر اطلاعات برای موضوعات کم اهمیت و تبلیعات وبدون محتوا
  • عدم توزیع مناسب و به موقع
  • پرسنل برندینگ مناسب
  • تعدیل و جابه جایی بیش از حد در یک منطقه
  • عدم آموزش مناسب به پرسنل فروش و توزیع اعم از رفتاری و سازمانی

تا الان‌ایرادات را در سه گروه طبقه بندی و فهرست کردیم نتایجی که به دست آمد بشرح زیر است :

🟢 ایراد به کالا: ۲۰ مورد
🟣ایراد به فروشنده: ۱۵ مورد
🟡ایراد‌به شرکت‌: ۳۰ مورد

📌اگر بخواهیم در یک‌دوره فرضا سه ماهه‌ یک لیستی از ایرادات مشتریان مان را یادداشت کنیم آن‌وقت می توانیم برای هر یک‌از ایرادات پاسخ های قانع کننده داشته باشیم. ضمن‌اینکه از این طریق به فراوانی ایرادات ‌نیز دست پیدا خواهیم‌ کرد.

لینک مطلب مرتبط :ایرادات مشتریان و تکنیک های غلبه بر آنها

 

Please rate this

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه