انواع رقبا در بازاریابی مدرن
- خانه
- chevron_right
- سایر مقالات
- chevron_right
- انواع رقبا در بازاریابی مدرن
۱. رقیب مستقیم نزدیک:
محصولی مشابه شما ارائه و در همان بازار شما فعالیت میکند؛ مهمترین رقیب در کوتاهمدت است؛ راه غلبه بر این رقیب، ارائه محصول متمایز، خدمات جنبی متفاوت، قیمت بهتر، تخفیفها و پروموشنهای بیشتر، تبلیغات گستردهتر یا برند محبوبتر است
۲.رقیب مستقیم دور:
محصولی مشابه شما ارائه ولی در بازاری دیگر فعالیت میکند؛ به طور بالقوه خطرناک است چون میتواند با گسترش شبکه توزیعش وارد بازار شما بشود پس پیشدستی کنید و زودتر وارد بازار او بشوید
۳. رقیب غیرمستقیم نزدیک:
محصولی جایگزین محصول شما ارائه و در همان بازار شما فعالیت میکند؛ محصول جایگزین، محصولی است که میتواند همان نیاز مشتری را به روش دیگری ارضا کند مثلا خرما جایگزین شکر است؛ مهمترین رقیب در بلندمدت است و برای غلبه بر آن باید محصولی مشابه عرضه کنید
۴.رقیب غیرمستقیم دور:
محصولی جایگزین محصول شما ارائه ولی در بازاری دیگر فعالیت میکند؛ بیخطرترین رقیب است و باید آن را از دور زیر نظر داشته باشید
رقیب غیرمستقیم نزدیک؛ خطرناکترین رقیب در بازاریابی
👈 همانگونه که در پست قبلی گفته شد، رقیبی که محصول جایگزین شما را تولید میکند، خطرناکترین رقیب شماست، زیرا:
۱. معمولا محصولات جایگزین، منافع بیشتر و بهتری را برای مشتریان به دنبال دارند و در نتیجه جذابترند؛ مثلا خرما و قند خرما (که در صنایع غذایی به عنوان یک شیرینکننده طبیعی به کار برده میشود) بسیار سالمتر از شکر است
۲.شرکتها معمولا حواسشان به رقبای مستقیمشان است ولی نمیدانند که اکثر شرکتهای موفق در دنیا نه از رقبای مستقیمشان بلکه از رقبای غیرمستقیمشان شکست میخورند؛ برای مثال، شرکت کداک که زمانی یکی از برندهای معروف دنیا و رهبر بازار فیلمهای عکاسی بود، از سایر تولیدکنندگان فیلمهای عکاسی شکست نخورد بلکه از تولیدکنندگان دوربینهای دیجیتال که محصولی جایگزین عرضه کردند، شکست خورد
👈 روبرتو گویژواتا، مدیرعامل افسانهای کوکاکولا که شرکت را به جایگاه امروزیاش رساند، دیدگاه عالی درباره رقبای غیرمستقیم داشت. روزی مشاوران شرکت به او اعلام کردند که سهم بازار کوکاکولا به بالاترین حد رسیده و شرکت رهبر بازار نوشابه در جهان است. اما روبرتو گویژواتا در پاسخ گفت: شاید ما رهبر بازار نوشابههای گازدار شده باشیم ولی هنوز رهبر بازار نوشیدنیها نیستیم؛ زمانی میتوانیم بگوییم رهبر جهان هستیم که بتوانیم در تمام نوشیدنیهایی که مردم مصرف میکنند، بالاترین سهم را به دست بیاوریم
👈 روی همین حرف، کوکاکولا امروزه علاوه بر انواع نوشابه، نوشیدنیهای دیگر مثل آبمیوه (با برند مینوت مِید)، آب معدنی (با برند دسانی)، نوشابه انرژیزا (با برند پاور اِید)، انواع قهوه آماده (با برند جوجیا) و چندین نوع نوشیدنی دیگر با برندهای مختلف را عرضه میکند
✅ مارکتینگ آز
💐💐شاد و پیروز و فرانگر باشیم
نوشتههای تازه
بایگانیها
- مارس 2024
- فوریه 2024
- دسامبر 2023
- نوامبر 2023
- اکتبر 2023
- سپتامبر 2023
- جولای 2023
- ژوئن 2023
- می 2023
- آوریل 2023
- مارس 2023
- فوریه 2023
- ژانویه 2023
- دسامبر 2022
- نوامبر 2022
- اکتبر 2022
- فوریه 2022
- ژانویه 2022
- سپتامبر 2021
- آگوست 2021
- ژوئن 2021
- می 2021
- مارس 2021
- فوریه 2021
- ژانویه 2021
- دسامبر 2020
- نوامبر 2020
- اکتبر 2020
- سپتامبر 2020
- آگوست 2020
- ژوئن 2020
- آوریل 2020
- مارس 2020
- سپتامبر 2016