توجیه قیمت

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سایر مقالات
  4. chevron_right
  5. توجیه قیمت

ادامه ایرادات مشتریان

ب ) توجیه قیمت : فروشنده باید در باره قیمت مطالعات کافی داشته باشد که مهمترین آنها به این قرار است .
۱ ) از نظر مرغوبیت : فروشنده مرغوبیت کالا را توصیف می کند و با مقایسه با کالاهای نامرغوب علت گران بودن نرخ را توجیه می نماید .

۲ ) از نظر کمیابی : بدیهی است هر قدر کالایی کمیاب  تر باشد گرانتر است . مروارید بدلی دارای همان رنگ و درخشش مروارید اصل است ولی قیمتش از مروارید اصل بمراتب ارزانتر است . بعضی از تمبرهای پست با آنکه هیچگونه فایده و کاربردی ندارد ولی بعلت کمیابی گران هستند .

٣ ) از نظر مارک : سابقه و حسن شهرت مارک یک کالا طبعاً قیمت آن کالا را گرانتر می کند .
٤ ) از نظر لوکس و شیکی : طبیعی است که کالاهای لوکس و شیک تر از کالاهای
معمولی گرانتر هستند و هر خریداری می داند که برای کالاهای لوکس و شیک باید بهای زیاد تری بپردازد .

۵ ) از نظر دوام : کالاهای با دوام از کالاهای کم دوام مشابه طبعاً گرانتر هستند. مثلاً یک جفت کفش که دو سال کار می کند و دست دوز است بمراتب گرانتر از کفشی است که ماشینی است و فرضاً شش ماه کار می کند .
۶ ) از نظر کاربرد : سهولت کاربرد و عدم پیچیدگی آن موجب گرانتر بودن کالاست . بهمین سبب کالاهایی که بطور اتوماتیک کار می کنند قیمت بیشتری دارند .

یکی از تاکتیک های #بازاریابی_مستقیم این است که قیمت محصولتان را با یک محصول گران قیمت تر یا با ارزش واقعی محصول خودتان مقایسه کنید تا قیمت آن کمتر به نظر برسد.
آژانس های املاک وقتی می خواهند مواردی را به شما معرفی کنند ابتدا از مورد گران قیمت تر شروع می کنند .چرا؟این فروشندگان باهوش می دانند که اگر موارد گران تر را مشاهده کنید ، احتمال دارد در نهایت خریدی را انجام دهید که قیمتش بیشتر از رقمی است که در ابتدا و به اختیار خودتان اعلام کرده اید.
تصور کنید که مشغول تماشای یک اتومبیل فراری 200 هزار دلاری هستید.در این صورت اتومبیل پورشه 60 هزار دلاری دیگر چندان گران به نظر نمی رسد.

7) تکنیک مقایسه و طرح سوال : در این نوع توجیه می توان کالا را با کالای غیر مشابه مقایسه نمود . مثلا ً بهای یک قوطی رب ۱۲هزار تومان است می تواند با بهای یک فندک معمولی مقایسه شود و فروشنده بگوید « xتومان برای یک قوطی رب چیزی نیست شما x تومان را برای یک y معمولی می دهید .» یا قیمت زیاد در مقابل کالایی به این با اهمیتی چه ارزشی دارد . بعبارتی گران بودن را کوچک کردن است . یا سوال می کنید با کدام کالا مقایسه می کنید بعبارتی وارد مذاکره میکنیم.

8 ) آری ، اما : خریدار می گوید گران است . فروشنده می گوید آری ( این آری جنبه تعارف دارد ) اما ، کیفیت این کالا ، کیفیت خاصی است . به جنبه های کیفی کالا اشاره شود .

9 )  بوم رنگ : بوم رنگ یک وسیله بازی است که پرت می کنید به سمت طرف مقابل و مجدداً به سمت شما بر می گردد . خریدار می گوید گران است . فروشنده هم تائید می کند بله ، گران است . بعبارتی صراحتاً نظر مشتری را تائید می کند اما ، می گوید اصلاً کالای ما نسبت به کالای رقبا گران است ولی ……….. دلیل گرانی را ذکر می کند .

10 ) صراحت گفتن : خریدار می گوید کالای شما گران است . فروشنده می گوید بله ، گران است . فلان جا هم ارزان می فروشند . انگلیسی ها مثالی دارند که : آنقدر پولدار نشدیم که جنس ارزان بخریم
11 ) تکنیک خنثی کردن : خریدار می گوید گران است . فروشنده می گوید بله ، اما مزیت ویژه ما این است که مثلاً ۲٤ ساعته خسارت را پرداخت می کنیم . ویژگی خاصی را نام می برید که دیگران ندارند
12 ) حاشا کردن : گران است . فروشنده حاشا می کند و می گوید فرضا ً هیچ وقت در پرداخت خسارت بیمه تاخیر نداشتیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست