مدل رفتار خرید مصرف‌کننده چیست؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سایر مقالات
  4. chevron_right
  5. مدل رفتار خرید مصرف‌کننده چیست؟

👈 همه بازاریاب‌ها با دو سوال اصلی زیر مواجه‌اند:

1. مصرف‌کنندگان چگونه خرید می‌کنند؟
🔸این سوال را می‌توان به سوالات ریزتری مثل «مصرف‌کنندگان، چه چیزهایی را می‌خرند»، «از کجا می‌خرند»، «چگونه و چقدر می‌خرند» و «کِی می‌خرند» تقسیم کرد
🔸بازاریاب‌ها با کمک تحقیقات بازاریابی و به خصوص مشاهده رفتار واقعی مصرف‌کنندگان، به این سوالات پاسخ می‌دهند

2. مصرف‌کنندگان چرا می‌خرند؟
🔸این سوال به بازاریاب‌ها کمک می‌کند دلایل انتخاب و خرید یک محصول و نخریدن محصولات دیگر توسط مصرف‌کنندگان را بشناسند
🔸پاسخ به سوال دوم، اصولا بسیار سخت است، چون در اکثر مواقع، حتی خود مشتری نیز از دلایل و انگیزه‌های واقعی خرید محصولات و خدمات مختلف، به خوبی و کاملاً آگاه نیست، برای همین، نمی‌‌تواند دلایل خریدش را برای بازاریاب‌ها توضیح بدهد

👈 بازاریاب‌ها برای پاسخ به سوال دوم، از مدل رفتار خرید مصرف‌کننده کمک می‌گیرند

👈 مدل رفتار خرید مصرف‌کننده به طور ساده از سه مرحله تشکیل می‌شود:

  1. محرک‌های بازاریابی مثل تبلیغات، تخفیفات و غیره و محرک‌های محیطی مثل شرایط اقتصادی، وارد ذهن مصرف‌کننده می‌شوند
  2.  مصرف‌کننده، محرک‌ها را در ذهن خود تجزیه و تحلیل می‌کند
  3. مصرف‌کننده بر اساس تجزیه و تحلیل ذهنی خود، تصمیم می‌گیرد چه محصولی را بخرد

👈 باتوجه به توضیحات فوق، گزینه ۲، پاسخ صحیح به سوال اول از فصل پنجم اصول بازاریابی کاتلر است

🔆 مارکتینگ آز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست