تحریک تقاضا

۵/۵ (۱) ">

تحریک تقاضا

✍محمدرضا گیاه پرور

سالها قبل با یکی از مشاورین بازاریابی و فروش یکی از شرکتهای مطرح کشور گفت و گویی دوستانه داشتم و در حین گفت و گو بحث مان رسید به شرکت گلرنگ .از ایشان سوال کردم که چرا شرکت گلرنگ بتدریج دارد شعبات توزیع و پخشش را کاهش می دهد؟ ایشان ابتدا دلایلی را مطرح کردند مبنی بر اینکه حقوق و دستمزد کارکنان افزایش یافته است شرایط اقتصادی کشور به سمت سخت تر شدن در حال حرکت است و سود شرکتهای توزیع و پخش در حال کاهش است .بنابراین در شرایط فعلی (آن زمان )واگذاری و برون سپاری توزیع محصولات گلرنگ بهترین راه حل است.
آنگاه ایشان از من سوال کردند :

آیا شما می توانید طرحی ارائه کنید که بتوان تقاضا را در جامعه تحریک کرد؟

شرکت گلرنگ بعدها با تغییر استراتژی و ایجاد بیش از ۲هزار فروشگاه های کوچک همواره تخفیف موفق شد طول عمر سازمانش افزایش دهد.
امروز که داشتم مطلبی از جف بزوس می خواندم دیدم وی در سخنانی به کارکنانش به همین مطلب اشاره کرده است.

جف بیزوس خطاب به کارکنان خود گفت برای شرکتی مثل شرکت ما شکست خوردن چندان عجیب و دور از ذهن نیست اما ما باید همه تلاش خود را به کار ببندیم تا بتوانیم این شکست را به تاخیر بیندازیم.

جالب است که جف بیزوس این سخنان را فقط چند روز قبل از راه اندازی دومین دفتر مرکزی آمازون مطرح کرد. این سخنان وقتی مطرح شد که یکی از کارمندان جف بیزوس از او در مورد آینده امازون سوال کرد، این کارمند از جف بیزوس پرسید که آیا می توان از شکست دیگر شرکت های حوزه فناوری یا خرده فروشان درس گرفت؟ جف بیزوس پاسخ داد که : “آمازون برای شکست خوردن آماده است.

جف بیزوس ادامه داد: “کلید افزایش طول عمر آمازون، این است که این شرکت “بیش از گذشته” مشتریان را تحریک به خرید کند تا از شکست خوردن جلوگیری کند.”

? ? شاد و پیروز و فرانگر باشیم

Please rate this

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه