ایجاد نمایشگاه دائمی کالاهای صادراتی از نیازهای ضروری گیلان است

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. مقالات محمدرضا گیاه پرور مندرج در مطبوعات
  4. chevron_right
  5. ایجاد نمایشگاه دائمی کالاهای صادراتی از نیازهای ضروری گیلان است

 

«گلچین هفته – شماره 105-2 شهریور 1385»

یک کارشناس اقتصادی استان گیلان گفت : ایجاد نمایشگاه دائمی کالاهای صادراتی از نیازهای ضروری  برای توسعه استان است.محمد رضا گیاه پرور ، افزود:اکنون به دلیل عدم برخورداری از یک نمایشگاه دائمی ، نمایشگاه های استان در مکان های نامناسب برگزار می شود که نتیجه خوبی ندارد. وی اظهار داشت: متاسفانه کار واگذاری 5 هکتار زمین در منطقه سراوان رشت برای ایجاد نمایشگاه دائمی تاکنون میسر نشده و به همین دلیل 100 میلیون تومان بودجه اولیه ایجاد نمایشگاه استان نیز برگشت خورده است. وی با اشاره به تاکیدات امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند: باید کاری کنیم که بیش از خودکفایی تولید کنیم ،کشور ما کشوری است که می تواند بیش از احتیاج خود تولید داشته باشد و صادر کند. این کارشناس اقتصادی ادامه داد : امام در سال 58 زمانی این سخنان را مطرح کرد که خیلی ها بدنبال حتی تولید نبودند چه رسد به اینکه بفکر صادرات باشند ، چرا به حرف های امام (ره) گوش و عمل نکردیم باید بررسی کنیم.

گیاه پرور خاطر نشان کرد : امام خمینی (ره) فرمودند: شما در حال جنگید،در حال جنگ اقتصادی و این خود یک محاربه ای بین اسلام و کفر است،برای کشاورزان و کسانی که می توانند به کشاورزان کمک کنند تکلیف است که کشاورزی جوری شود که انشاء ا … خودکفا بشویم و در سال های بعد صادرات داشته باشیم ، این تنها موعظه نیست که مردم خوب است این کار را بکنند ، نجات دادن مملکت اسلامی یک تکلیف است که انسان باید انجام بدهد . وی تاکید کرد: مگر ما مقلد امام نبودیم پس چرا به تکلیف عمل نکردیم این کارشناس اقتصادی گفت : رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: که آرزوی من این است که روزی قادر باشیم اقتصاد کشور را براساس منابع غیرنفتی بنا کنیم.

گیاه پرور افزود: آیا غیر از صادرات کالا و یا عرضه خدمات و انرژی هسته ای منابع دیگری وجود دارد؟ لذا ما به سخنان رهبر معظم انقلاب نیز عمل نکردیم. وی اضافه کرد: امروز اگر جامعه ای در رفاه و آسایش بسر می برد ریشه اش در بازاریابی است، رفاه و سعادت هر جامعه ای تنها از دو راه فروش کالا و یا عرضه خدمات محقق می شود.وی گفت: بسیاری از موسسات و سازمان ها از اینکه کار و کاسبی آنها خوب نیست گلایه دارند، چون هنوز قانونمندی های بازاریابی و فروش را بلد نیستند برای اینکه تا بحال خریدار بودند و حتی خریدار خوبی هم نبودند بلکه دیگران به ما خوب فروختند.

وی خاطر نشان کرد: حالا هم بد می فروشیم و آنها هم خوب از ما نمی خرند، پس اگر بازاریابی و فروش را داخل کشور بلد نیستیم چگونه می توانیم در صادرات موفق باشیم؟ وی در خصوص نقش منطقه آزاد انزلی در صادرات گفت: اگر چه ماموریت منطقه آزاد انزلی هنوز تعریف نشده و معلوم نیست این منطقه می خواهد رفیق مناطق سه گانه قشم ،چابهار و کیش باشد یا با آنها رقابت کند.

گیاه پرور ادامه داد :اگر رفیق این مناطق می خواهد بشود باید بتواند سه گانه جنوب را به آسیای میانه و روسیه متصل کند و همین طور انزلی را به خلیج فارس وصل کند چون مناطق آزاد دو کارکرد در زمینه صادرات و فرآوری صادرات مجدد دارند.

وی تاکید کرد: حتی یکی از راه های اشتغال جوانان بیکار می تواند آموزش دوره های بازاریابی و فروش باشد. وی همچنین از ایجاد تشکل های تخصصی صادراتی به عنوان یکی دیگر از راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی یاد کرد و گفت : کار صادرات  در کشورهای مالزی و ژاپن ،کره جنوبی،ترکیه و هنگ و کنگ توسط تشکل های تخصصی صادراتی انجام می شود این طوری نیست که هر کسی سرش بیاندازد و وارد بازار هر کشوری شود. وی از ایجاد بانک اطلاعات صادرات برای ارائه کمک درباره مجاری توزیع ،قیمت تمام شده و قیمت فروش کالا به صادرکنندگان به عنوان دیگر موارد ضروری توسعه صادرات یاد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست