روزنامه خزر- چهارشنبه 26 شهریور 1382 سال هفتم» «

 

سیاستهای خصمانه آمریکا در قبال مردم مظلوم فلسطین و پخش تصاویر کشتار وحشیانه فلسطینی ها از شبکه های مختلف کشورهای عربی و تبلیغ سوء علیه اعراب پس از حادثه 11 سپتامبر ، مردم جهان عرب را برای تحریم کالاهای آمریکائی بسیج کرد. در رستوران های سنتی در کشور اردن نوشابه های خنک سوریه ای به جای پپسی کولا و کوکاکولا بر روی میزها قرار داده می شوند.

در عربستان سعودی، جوانان در هنگام گردش در مرکز خرید، شال یا پیشانی بندهایی به شیوه مبارزان فلسطینی به گردن انداختند و یا به پیشانی می بندند.

در  این کشور فعالان سیاسی با پخش اعلامیه هایی در مساجد و مدارس از مردم می خواهند از خرید خودرو، خودداری نمایند و به رستوران های آمریکایی نظیر مک دونالد مراجعه نکنند.حتی لیست سیاهی از شرکت های آمریکایی که دربرگیرنده حدود 50 شرکت آمریکایی بود تهیه شده است.

در کویت یک شرکت بسیار موفق کویتی که به دلیل مشابهت نام خویش با شرکت های آمریکایی توانسته بود درآمد کلانی را نصیب خود نماید، کوشید تا همین عامل موفقیت سابق خویش،یعنی نامش را تغییر دهد. صاحبان این شرکت مجبور شدند اعلام کنند که تنها اسم شرکت آنان شبیه نام آمریکایی است و هیچ ارتباطی با آمریکایی ها ندارد.

بی بی سی گزارش داد که در پی تحریم کالاهای آمریکایی توسط مسلمانان از حجم فروش نوشابه های پپسی کولا و کوکاکولا  بشدت کاسته شده و ارزش سهام پپسی کولا نیز تا حدود 4 دلار کاهش یافته است.

در این میان نوشابه های ایرانی «زمزم» توانست با بهره گیری از فرصت پیش آمده در کمتر از 20 ماه به بازار 300 میلیون نفری کشورهای عرب از جمله عربستان ،بحرین،امارات،کویت،قطر،لبنان و عراق نفوذ کند.بازاری که پیش از این در اختیار شرکت های کوکاکولا و پپسی کولا بود.تشابه اسمی نوشابه «زمزم» با چشمه «زمزم» باعث شد این نوشابه ایرانی با نام تجاری «زمزم کولا» به سرعت جایگزین مطلوبی را در میان اعراب پیدا کند بطوریکه خبرگزاری فرانسه به نقل از حسین البقشی مدیرعامل نوشابه غیرالکلی المرجع عربستان توزیع کننده نوشابه های ایرانی «زمزم» اعلام کرد که وی از ایران خواسته است مجوز یک کارخانه نوشابه سازی در بحرین را به این شرکت بدهد.

وی همچنین اعلام کرد شرکت «زمزم کولا» ایران قصد دارد برای پر کردن نوشابه زمزم خود در عربستان سعودی با هزینه ای بالغ بر 20 میلیون دلار یک کارخانه نوشابه سازی احداث نماید.

هنگامی بخت بیشتر به شرکت ایرانی «زمزم» رو آورد که سفارش هایی نیز از کشورهای فرانسه ، کانادا، نروژ، هلند،آلمان،اندونزی،مالزی و بنگلادش رسید و قرار بود برنامه ریزی برای ورود نوشابه ایرانی به بازار دانمارک نیز صورت پذیرد.

بنابراین همه چیز روال عادی و طبیعی خود را طی کرد اما ،یک اشتباه و غفلت از اصول بازاریابی –علمی که متأسفانه 95 درصد واحدهای صنعتی کشور با آن بیگانه هستند- باعث شد این بازار تازه از دست برود.

قضیه از این قرار است که شرکت کوکاکولای آمریکا در تلاش است تا نام تجاری «زمزم» را با نام خود در عربستان به ثبت رسانده و نوشابه های آمریکایی را با نام «زمزم»  در بازار کشورهای عربی عرضه کند که در آن صورت توزیع و فروش نوشابه های ایرانی «زمزم» در عربستان   و همچنین دیگر کشورهای عربی خاورمیانه غیرقانونی خواهد بود.همچنین کوکاکولا در شرف ثبت جهانی نام «زمزم» است که می تواند عرضه و فروش نوشابه های ایرانی «زمزم» را حتی در کشورهای غیر عرب نیز با مشکل مواجه سازد.

بر این اساس جا دارد همه مسئولان مملکتی و کارشناسان و صاحب نظران خبره برای حفظ منافع کشورمان و نیز حفظ سهم بازار 300 میلیونی «زمزم» به یاری و کمک این واحد صنعتی بشتابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست