مالک برند کیست؟
- خانه
- chevron_right
- سایر مقالات
- chevron_right
- مالک برند کیست؟
برایان تیل در کتاب خود به نام «خلق برندهای مردمپسند» مینویسد: یكی از اشتباهات رایج در شركتهای مختلف این است كه فكر میكنند برند متعلق به واحد بازاریابی است چون برند را از طریق برنامههای تبلیغاتی، ترویج و غیره، رشد میدهد
این در حالی است که بازاریابی فقط نقش یك توپپخش كن را بازی و سایر واحدها را تغذیه میكند. بنابراین، تمام افراد و واحدهای شركت، نقش مهمی در موفقیت برند آن دارند و به همین دلیل، مدیران برند باید با اجرای برنامههایی مثل موارد زیر، احساس مالکیت برند را در کارمندان شرکت ایجاد کنند:
چند وقت پیش فِرِد اسمیت، بنیانگذار شركت پستی فِدِكس در برنامه شبکه تلویزیونی فاكس نیوز گفت: «ما هر روز صبح، فلسفه و اصول برندمان را با تمام 280 هزار نفر کارمندانمان مرور میکنیم و از آنها میخواهیم به این اصول پایبند باشند و آنها را با مشتریانمان در میان بگذارند. شاید بگویید کار خیلی سختی است، بله سخت است اما هیچ کاری در شرکت ما واجبتر از این کار نیست» آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده كه وقتی سوار یكی از هواپیماهای شركت سَوت وِست هستید، یكی از مهمانداران سراغتان بیاید و برایتان آواز بخواند؟ احتمال بسیار زیاد این اتفاق برایتان افتاده چون آوازخوانی مهمانداران و تلاش آنها برای سرگرم کردن مسافران، بخش اصلی برندینگ این شرکت یعنی ایجاد جو خودمانی و شوخطبعی آن است. برای ایجاد این فرهنگ، شرکت قبل از هر پرواز، اصول برندینگ سَوت وِست را با خدمه پرواز مرور میکند و درباره راههای جدیدتر سرگرم کردن مسافران با آنها تبادل نظر میکند
یا اجازه بدهید برایتان تجربه شخصیام از هتلهای زنجیرهای ماریوت را بازگو کنم. زمستان چند سال پیش بود که عازم واشنگتن بودم اما به دلیل بدی هوا، پروازمان به تاخیر افتاد. وقتی بالاخره وارد حریم هوایی واشنگتن شدیم، متوجه شدیم كه فرودگاه رونالد ریگان به دلیل بدی هوا تعطیل شده است
به همین دلیل هواپیمای ما در فرودگاه دیگری به زمین نشست. بالاخره ساعت ۱ نصفه شب بود كه از هواپیما پیاده و با صف طولانیای برای تاكسی مواجه شدم
وقتی در صف منتظر بودم، متوجه شدم افراد جلویام عازم یكی از هتلهای ماریوت در نزدیكی هتل محل اقامت من هستند پس تصمیم گرفتیم كه یك تاكسی مشترك بگیریم تا اول آنها را برساند و بعد من را. اما از شانس بد من، تاكسی جلوی هتل ماریوت خراب شد
خانم مسئول پذیرش هتل، مسافران تاكسی به جز من كه هتلم چند خیابان آن طرفتر بود را پذیرش و سعی كرد تاكسی جدیدی برای من بگیرد ولی تمام تاكسیها تا فردا صبح پر بودند
آن خانم وقتی از گرفتن تاكسی مایوس شد، سعی كرد اتاقی را برایم دست و پا كند ولی تمام اتاقها هم پر بودند. آن خانم با روی خوش گفت: «مشكلی نیست. خودم شما را به هتلتان میرسانم»
در طول راه، چند سوال راجع به كار در هتل ماریوت از او پرسیدم و متوجه شدم كه آن خانم تنها ۲ هفته بود كه در هتل مشغول به كار شده بود اما به مدت 2 ماه با اصول برندینگ هتلهای ماریوت آشنا شده بود: «هر كاری از دستتان بر میآید برای مشتریان انجام بدهید، حتی اگر آن کار وظیفهتان نیست»
مارکتینگ آز
بارالها قلوب همه ما را نسبت به هم رئوف و مهربان بفرما
نوشتههای تازه
بایگانیها
- آوریل 2024
- مارس 2024
- فوریه 2024
- دسامبر 2023
- نوامبر 2023
- اکتبر 2023
- سپتامبر 2023
- جولای 2023
- ژوئن 2023
- می 2023
- آوریل 2023
- مارس 2023
- فوریه 2023
- ژانویه 2023
- دسامبر 2022
- نوامبر 2022
- اکتبر 2022
- فوریه 2022
- ژانویه 2022
- سپتامبر 2021
- آگوست 2021
- ژوئن 2021
- می 2021
- مارس 2021
- فوریه 2021
- ژانویه 2021
- دسامبر 2020
- نوامبر 2020
- اکتبر 2020
- سپتامبر 2020
- آگوست 2020
- ژوئن 2020
- آوریل 2020
- مارس 2020
- سپتامبر 2016