«روزنامه خزر- پنجشنبه 18 تیر 1383»

در قرن 21 توریسم و گردشگری که از آن بعنوان “صنعت”یاد می شود،درآمدزاترین صنعت جهان خواهد بود. جذب گردشگر کم هزینه برترین صنعت نسبت به سایر صنایع است.

گفته می شود در سال گذشته 550 میلیون نفر در دنیا سفر کرده اند و پیش بینی می شود که در سال 2010این رقم به یک میلیارد ریال نفر برسد.

مسلم است که گردشگران اغلب برای تفریح و سپری کردن اوقات فراغت خود و دیدن جاذبه های مختلف کشورها سفر می کنند.

سفرهایی که برای اهالی مناطق مورد بازدید مزایای فراوان درآمدی دارند.اگر گردشگر را مهمان و یا مشتری بدانیم که برای میزبان درآمد ایجاد می کند پس باید او را عزیز داشت.

شرکت های ژاپنی تلاش چشمگیری به خرج می دهند تا افرادی را استخدام کنند که با مشتری برخوردی مناسب داشته باشد.در شرکت “تویوتا” به کارکنان فروش جزوه ای خودآموز در 150 صفحه داده می شود تا با کمک آن با آداب و اصول خوش آمد گویی و استقبال از مشتریان، چگونگی و میزان گفتگو و مذاکره،نحوه نشستن در کنار مشتری و آداب و زمان تعارف چای،نحوه مراقبت از فرزندان مشتری و سرگرم ساختن آنها ،آداب مربوط به پیشکش کردن هدایا و بالاخره، زمان و چگونگی بدرقه و خداحافظی با مشتری را بیاموزید.همچنین یک شرکت ژاپنی به متصدی آسانسور خود دو ماه آموزش داد چرا که وی اولین کسی است که در سازمان با مشتری مواجه می شود،بنابراین باید قادر باشد که هرگونه سئوالی را در مورد شرکت با ادب و متانت و با اعتماد به نفس پاسخ دهد.

در استان گیلان خط مقدم جبهه مواجهه با مهمانان و گردشگران مغازه داران هستند.از جمله مکانهایی که برای گردشگران جذاب و دیدنی است مراکز خرید و از جمله مکانهایی که برای گردشگران جذاب و دیدنی است مراکز خرید و از جمله بازار ماهی فروشان است که متأسفانه در این قسمت با یکسری مشکلات رفتاری مواجه هستیم. برخی مغازه داران فاقد دانش لازم هستند و نگاه آنها به مشتری و میهمان یکبار مصرف است و متوجه نیستید که برخوردهای نامناسب برخی از آنها با گردشگران آنها را برای همیشه از گیلان فراری می دهد.

براساس تحقیقات صورت گرفته وجود روحیه پرخاشگری از سوی کارشناسان به عنوان یک مانع بزرگ گردشگری مطرح شده که در اولویت بندی در جایگاه چهارم قرار دارد.بعنوان نمونه روحیه پرخاشگری و اخلاق مبتنی بر خشونت که براساس شواهد و مدارک انتظامی و قضایی سال به سال در استان گیلان بیشتر شده دشمن بزرگ صنعت گردشگری است.

براساس آمارهای منتشر شده در ایام نوروز امسال قریب دو میلیون و هشتصد هزار نفر وارد گیلان شدند. همچنین قرار است از پائیز امسال از سوی مراکز گردشگری در دوبی گروههای عرب و اروپایی با پروازهای مستقیم رشت- دوبی به استان گیلان سفر کنند. اما اگر می خواهیم جایگاهی در جذب گردشگر داشته باشیم حتماً باید مردم و مغازه داران آموزش ببینند. مغازه داران باید بدانند چه نقشی در توسعه اشتغال و درآمدزایی خود و استانشان از طریق جذب یا دفع گردشگر دارند.امری که متأسفانه اتحادیه های صنفی چندان به آن توجه ندارند.

بر این اساس پیشنهاد می شود تا هر فردی که تقاضای اخذ مجوز کسب و کار داشت، حتماً باید دوره های آموزشی بازاریابی،ارتباطات،آشنایی با مراکز دیدنی گیلان را طی کند و صدور جواز کسب و یا تمدید آن منوط به گذراندن این گونه دوره ها باشد.

واقعیت آن است که اقتصاد دنیا تغییر کرده است. پس اگر می خواهیم موفق شویم باید تغییر کنیم و یکی از راههای تغییر آموزش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست